HOJO UNDO

"Physical training is more than lifting weights. It’s about optimizing your performance for any activity.

So…Forget Arnold Schwarzenegger. Think Bruce Lee!"

- Sensei Jesse Enkamp

Hojo undo

 

Hojo undo (letterlijk: Bijkomstige oefeningen) is alle training die als doel heeft de kracht, conditie en lenigheid van karatekas te verbeteren. Hoewel iedere karateclub ter wereld traint op push-ups, sit-ups en squats, gaat het vaak niet veel verder dan dat. Gebruik maken van 'moderne trainingsapparatuur' wordt vaak bewust niet gedaan, omdat 1) men er van uit gaat dat je hier traag van wordt en 2) het niet traditioneel is.

 

Toch gebruikten de 'oude meesters' uit Okinawa en Japan een enorm arsenaal aan oefeningen en apparaten om hun lichaam verder te ontwikkelen. Als meesters als Kenwa Mabuni, Chogun Miyagi of Bushi Matsumura toen konden beschikken over de enorme voorraad trainingsmateriaal waar wij vandaag de dag uit kunnen putten, dan zouden zij dat zeker gedaan hebben!

Hojo Undo Training in de Bootcampbox

Conditietraining

 

Conditietraining draait om het opbouwen van uithuidingsvermogen om een inspanning zo lang mogelijk correct uit te kunnen voeren. Bij Ookami Dojo zetten we in op zowel sportspecifieke uithouding als op algemene uithouding. Karatewedstrijden duren ongeveer 2 minuten, waarna je ongeveer evenlang de tijd krijgt om te recupereren. Dit is een totaal andere soort conditie dan de conditie die je nodig hebt om 16 km te gaan lopen. Door duurtraining en HIIT te combineren, proberen we het beste uit onszelf te halen met oog op zowel het karate als algemene gezondheid.

Krachttraining

 

Bij krachttraining leer je de verschillende onderdelen van een spier beter samenwerken. Door hierbij verschillende oefeningen te gebruiken en voldoende te herhalen, zal een spier zich uiteindelijk aanpassen en een zwaardere belasting aankunnen. Op deze manier bouw je spierkracht op en word je sterker. In het karate leer je op verschillende manieren kracht genereren, maar voor jongeren en competiteurs is het ontwikkelen van de nodige spierkracht zeker mooi meegenomen.

 

Krachttraining heeft dus een functioneel doel in plaats van een esthetisch. Je doet het om beter te worden in het karate, niet om er beter uit te zien.

Lenigheidstraining

 

Onder lenigheid verstaan we de bewegingsmogelijkheid van een gewricht waarover een spier of spiergroep loopt. Het gewricht op zich laat enorm ruime bewegingen toe, maar de lengte en flexibiliteit van de spier(groep) die dit gewricht bedient, legt het beperkingen op.

 

Door lenigheid te traingen, verminder je deze beperking en komt de bewegingsvrijheid van het gewricht beter tot zijn recht. De grotere bewegingsvrijheid van de spieren en gewrichten heeft een positief effect op heel wat zaken. Bepaalde activiteiten of bewegingen, traptechnieken bijvoorbeeld, kunnen beter en met grotere controle uitgevoerd worden wanneer men leniger is.

 

Daarnaast bevordert een goede lenigheid de optimale lenigheid van de spieren; antagonistische spieren (een koppel van buigende en strekkende spieren) werken efficiënter samen wanneer ze leniger zijn.

 

Verder helpt een goede lenigheid om blessures te voorkomen, daar de spieren langer en elastischer zijn. De kans op spierscheuren neemt merkbaar af bij toenemende lenigheid.

Over ons:

 

Ookami Dojo vzw. is een jonge en dynamische karateclub. Met een frisse kijk op een lange traditie zoeken we onze eigen weg binnen de karatewereld.

 

Bij Ookami Dojo vzw. beoefenen we Kyokushin Karate. We trainen op Kihon, Kata, Kumite, Kracht, Conditie en Lenigheid.

Neem contact met ons op:

 

E. info@ookamidojo.be

W. www.ookamidojo.be

T. 0032497205201

 

Ookami Dojo dankt haar sponsors: